گردشگری دانش محور

مقدمه

درقرن گذشته، شاهد تلاش روزافزون بشریت براي ارتقاي سطح علمی خویش درابعاد مختلف بوده ایم. تلاشی گسترده، فراگیر و جهانی براي گسترش آموزش عالی، به عنوان اصلیترین و موثرترین نهادي که می تواند نقش اساسی را در توسعه پایدار کشور ایفا نماید . ارقام، حاکی ازاقبال جوامع بشري به آموزش درتمام سطوح دارد و به موازات آن، کیفیت برتر، مدیریت موثرتر و انطباق آموزش با نیازهاي این جوامع، مورد توجه خاص قرارگرفته اند تا آنجا که ناظران بر جسته اقتصادي جهان، نه مواد اولیه، نه منابع نیروزا(انرژي) و نه سرمایه بلکه " نیروي انسانی آموزش دیده " و" آموزش" را عامل اساسی توسعه دانسته اند.

امروزه در دنیا مراکز علمی به منظور پاسخگویی به نیازهای توسعه تمامی دیوارهای بین دانشگاه و محیطهای فعالیت را بر انداخته اند و به منظور پرورش نیروهای کارآمد، بسترهای همپیوندی بین محیط های علمی و کار را ایجاد نموده اند. تا بدین وسیله بتوانند پاسخگوی نیازهای تمامی بخشهای فعال در کشور باشند. 

آموزش عالی اکنون درهمه جا با چالشهایی در زمینه تساوي فرصتهایی برابر، ارتقاي سطح کیفی آموزش دهندگان، سازگاري با نیازهاي جامعه، بهره وري موسسات ارائه کننده و نحوه مشارکت بخشهاي عمومی و خصوصی در تولید آن، مواجه است.  جامعه امروز بشري به مراتب بیش از گذشته به دانش و به تعبیري "دانش پایه" متکی است به نحوي که آموزش عالی و پژوهش، اجزاي اساسی توسعه سیاسی، فرهنگی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادي آن شده اند.

این دانش پایه ایجاب می کند که آموزش عالی و پژوهش براي رویارویی با بحرانهاي عمیقی که جامعه بشري در شرایط کنونی با آنها مواجه است، به گونه ای دانشگاه ها را متحول و تجدید بنا کرده و درخدمت نوع انسان قراردهند.  به اعتقاد بسیاري از صاحبنظران، آموزش عالی وارد دوران جدیدي شده "رقابت" و "کیفیت" مشخصه اصلی آن است و کیفیت آموزش عامل کلیدي در"رقابت پنهان" بین کشورها است.  چرا که کیفیت محصولات و خدمات در هر کشور براساس نحوه تفکر وعمل درتصمیم گیري مدیران، معلمان، اقتصادانان، مهندسان و سایر گروههاي تحصیلکرده اجتماع شکل می گیرد.

رسالت اصلی دانشگاه ها پرورش نیروي انسانی، اشاعه علم، ایجاد خلاقیت و ابتکار و نوآوري است. درکشورهایی همچون کشورما انتظار مردم از دانشگاه ها بیشتر است، زیراموسسات و سازمانهاي دیگري وجود ندارد که درقیاس با دانشگاه بتوانند وظایف و مسئولیتهاي دانشگاه را درمفهوم آن به انجام رسانند   دانشگاه درعصرکنونی با شرایط، تحولات، بحرانها وچالشهاي مختلفی همچون تغییرات جمعیتی، کاهش منابع، توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات و ظهور عصر اطلاعات وچالش جهانی شدن و تحولات بازار کار روبرو هستند.  تحقق یافتن اهداف، رسالت و ایفاي نقش موثر آموزش عالی منوط به ایجاد تغییر و هماهنگی در درون دادها، فرآیندها، برون دادهاي نظامات دانشگاهی کشور است. یکی از مهمترین عناصر نظام دانشگاهها رشته هاي تحصیلی و برنامه هاي درسی هستند که نقش تعیین کننده و غیر قابل انکار در راستاي تحقق اهداف و رسالتهاي آموزش عالی از نظر کمی وکیفی ایفا میکنند .رشته هاي تحصیلی و برنامه هاي درسی ابزارعلمی و اجتماعی نیرومندي هستند که ضمن ترسیم چگونگی و حدود انتقال دانش و مهارتها بیانگر فلسفه و هدفهاي تربیتی و یا به عبارتی، سیاستهاي علمی آن موسسه است .از جمله موضوعات مهم در رشته هاي تحصیلی و برنامه درسی می توانند، میزان اهمیت و منطق هاي آن و نحوه نوسازي و تجدید نظر در برنامه هاي درسی و هماهنگ نمودن هدف و محتوا با نیازهاي واقعی و متحول جامعه همراه با آینده نگري باشند.

 

* ارتباط بین خدمات،دانشگاه و دولت

نیک می دانیم که بخش بزرگی از توسعه اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و سیاسی کشور در گرو تعاملات پایدار و مستمر بین دانشگاه، خدمات و دولت است. تحولات شگرف حوزه خدمات و کاهش زمان بین مراحل ایجاد دانش و ایده جدید تا تجاری سازی نیاز به پیوند موثر بین دولت، حوزه خدمات و دانشگاه محسوس تر گشته است. امروزه در دنیا مراکز علمی به منظور پاسخگویی به نیازهای توسعه تمامی دیوارهای بین دانشگاه و محیطهای فعالیت را بر انداخته اند و به منظور پرورش نیروهای کارآمد، بسترهای همپیوندی بین محیط های علمی و کار را ایجاد نموده اند. تا بدین وسیله بتوانند پاسخگوی نیازهای تمامی بخشهای فعال در کشور باشند. در همین راستا و در راستای تحقق بخشیدن به این مهم شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ به ارایه طرحهای نوین در این بخش مبادرت نموده است که در ادامه به تبین این موضوع پرداخته خواهد شد.

نمودار سهم بخشهای مختلف در تولید ناخالص ملی

 

بنابر اطلاعات نمودار بالا مشاهده می شود که خدمات 51 درصد از تولید ناخالص کشور رابر عهده دارد و جالب اینجاست که در این رابطه دانشگاه مستقل و به روزی در کشور وجود ندارد.

 

مفاهیم

*دانشگاه: موسسه ای که با هدف ترویج و ارتقای دانش و تربیت نیروی انسانی در زمینه های مختلف علوم و فنون به ارائه آموزش عالی و انجام تحقیقات در سطوح مختلف می پردازد.

* خدمات: هرگونه فعالیت یا مزیت را گویند که از یک طرف به طرف دیگر ارائه می‌شود و لزوماً نامحسوس است و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد.

*گردشگری بین المللی: به افرادی اطلاق می گردد که جهت انجام مسافرت به محلی خارج از موطن اصلی خود مسافرت نمایند. این افراد می توانند دلایل و انگیزه های مختلفی برای سفر داشته باشند.

* گردشگری بین المللی دانش محور: به افرادی اطلاق می گردد که به منظور گذراندن دوره های بخصوصی مبادرت به سفر از محل زندگی خود به سرزمینی دیگر می نمایند. این نوع گردشگری در بستر و محیطهای علمی و دانشگاهی انجام می پذیرد.  

شکاف ایجاد شده بین موسسات دانشگاهی و نیازهای عملی جامعه باعث شده است که کشورهای در حال توسعه نه تنها به بازنگری در عقاید قدیمی خود در مورد نقش دانشگاه و موسسات تحقیقاتی بپردازند بلکه باعث شده است به جستجوی راههای متنوع برای ایجاد پیوند موثر بین دولت، حوزه خدمات و دانشگاه باشند. در واقع صنعت وقتی از  تحقیقات دانشگاهی بهره مند خواهد شد که نتایج این تحقیقات وارد جریان کار شود و محقق دانشگاهی با طرز کار سیستم آشنا شود. این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه این محیطها خلق گردند و دانشگاه را از تک بعدی رها نموده و به صورت عملی وارد کارزار کاربردی نمود.

*ضرورت نیاز به همکاری میان خدمات و دانشگاه

1- ایجاد روابط نزدیکتر میان علوم و خدمات

2- هماهنگی بهتر بین علوم و حوزه خدمات و پیدایش آنها مبتنی بر علوم و دانش

3-کاهش فاصله زمانی میان دستاوردهای علمی و انتقال این دستاوردها به جهان تولید و تجارت

 

*اهمیت همکاری میان حوزه خدمات  و دانشگاه در توسعه اقتصادی

نزدیکی میان علم و خدمات نقش بارزی در مکاتب مختلف توسعه جهت رهایی از مساله عقب ماندگی ایفا می کند. یکی از ثمرات ارتباط مناسب میان این سه بخش انتقال مناسب از دانشگاه و مراکز تحقیقا ت دولتی به بخش خدمات می باشد که در نهایت باعث سود آوری عمومی و ارتقا در سطح رقابت منطقه ای و ملی خواهد شد.

علاوه بر این وجود یک ارتباط منطقی میان آموزشهای دانشگاهی و حوزه خدمات به دلیل ماهیت آموزش که فرایندی مستمر و مادام العمر می باشد ضروری است و همکاری میان خدمات و دانشگاه را اجتناب ناپذیر می سازد.

 

*رابطه خدمات و دانشگاه از چشم انداز سیستم توسعه تکنولوژی

 

منابع

 

سیستم توسعه یک سیستم اجتماعی – اقتصادی می باشد که مانند هر سیستم دیگری دارای اجزاء خاص ورودی، منابع، فرآیند، خروجی و کنترل می باشد که در شکل زیر مشاهده می کنید.

 

       
   
 
   

شکل 1-سیستم توسعه تکنولوژی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه، خدمات و دولت سه عنصر مهم در این سیستم می باشند. اشکال مختلف سیستم توسعه به 4 الگو تقسیم میشود:1)کار آفرینی 2)ادغام عمودی 3)تعاون خدماتی 4)تنوع نهادی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 14:1 | نويسنده : سعيد داغستاني |